27 november 2018 • door Marjolein van der Zee in Beeld

15 cover-verbetertips

15Cover Verbetertips

Het valt niet mee, een goede cover te maken. Aantrekkelijk, aansprekend, intrigerend. Maar bovenal niet afschrikkend. Wil je mijn eerlijke mening? Er zijn best veel bedrijfsbladen die mij afschrikken. Publieksbladen ook overigens.

Te saai. Te landelijk. Te truttig. Te glossy. Te Technisch. Gewoon te. “Dan zal ik de doelgroep wel niet zijn”, denk ik dan. Maar wat als je het te vindt en je behoort eigenlijk wel tot de doelgroep?

Precies. Dat wil je niet met lezers van jouw bedrijfsblad. Niet met je personeelsblad en zeker niet met je relatiemagazine. Je wilt dat mensen waarop je je richt, geïnteresseerd raken en gaan lezen. En ook al hoef je niet te concurreren met andere magazines in het schap – zoals bladen in de losse verkoop - er is altijd ruim keuze om iets anders te doen dan jouw blad te lezen.

Een cover trekt je binnen. Met een geweldige foto en een paar sterke leadteksten. Die beloven wat binnenin het blad wordt waargemaakt (hoewel je best wat mag overdrijven). Je maakt de cover op gevoel en inlevingsvermogen. Toch is het fijn om wat meer houvast te hebben.

Daarom deel ik hier graag mijn 15 cover-verbetertips met je:

  1. Drie ‘ankeilers’ op de cover is genoeg. Vier is echt de max! Ook al is je magazine knetterdik.
  2. Je hoofdartikel hoeft niet per se als grootste tekst op de cover.
  3. Doe aan coverrijm. Laat je achterpagina ‘rijmen’ op de voorpagina: vraag op de cover, antwoord achterop.
  4. Heb je een gastcolumnist? Op de cover ermee!
  5. Gebruik gebiedenderwijs in je covertekst. Met uitroepteken? OK, maar niet bij alle drie de leadteksten.
  6. Een vraag op de cover mag, maar geef een hint voor de clou.
  7. Humor werkt, maar maak het niet te moeilijk. Het moet instant begrepen worden.
  8. Soms is één woord voldoende.
  9. Tegenstellingen prikkelen.
  10. Getallen maken nieuwsgierig.
  11. Maak eens een nieuw woord.
  12. Met teksten in verschillende lettertypes en -korpsen breng je hiërarchie aan.
  13. Mensen op de coverfoto? Zorg dat ze je aankijken.
  14. Gebruik frisse kleuren op de cover! Scherpe heldere foto’s. Geen bruin, wel limoengroen of rood. Rood is altijd goed.
  15. Meestal maak je coverteksten als het blad ingedeeld is en alle items definitief zijn. Draai het eens om: begin met een covertekstenbrainstorm en maak daarna de bijbehorende items.

En soms moet je eens wat geks doen. Laat je cover afwijken met ander papier, met een vernis, maak hem aaibaar of transparant.

Magazine Makers e-book

Naar welk e-mailadres kunnen we het e-book sturen?